Grafica Universală

Colecţia de grafică universală este cea mai numeroasă din cadrul patrimoniului artistic al MNAM. Fondul său numără peste 13000 de lucrări din sec. XVI-XX. Aceasta s-a constituit în linii mari între anii 1950 şi 1990, ca rezultat al unor transferuri de lucrări din unele muzee din Moscova şi Sankt-Petersburg, urmate de noi achiziţii şi donaţii de la persoane particulare. Primele lucrări care au stat la baza fondării colecţiei de grafică universală au fost cele semnate de artistul Pavel Şillingovski, donate de autor prin testament MNAM şi intrate în muzeu în anul 1947.

Respectiva colecţie încadrează lucrări care provin din mai multe ţări din Europa şi Asia: Franţa, Germania, Italia, Rusia, Anglia, Olanda, Ţările de Jos, Austria, Polonia, Bulgaria, Ucraina, Bielarus, Estonia, Kazahstan, Uzbekistan, Armenia, Japonia, Mongolia, China.

Autorii au abordat în lucrările lor toate genurile artistice: portretul, peisajul, natura statică, scene de gen. Colecţia se caracterizează şi prin vasta diversitate a tehnicilor şi materialelor folosite la realizarea lor. Printre tehnici cele mai frecvente găsim xilogravura, acvaforte, litografia, gravura cu dăltiţa, urmate de mezzotinta, gravura poansonată, linogravura ş. a.

Printre semnatarii acestor lucrări se regăsesc Albrecht Dürer (1471-1528), Harmensz van Rejn Rebrandt (1606-1669), Auguste Renoir (1841-1919), Paul Gavarni (1804-1866), Adolph Menzel (1815-1905), urmaţi de Kilian Bartolomeu cel Bătrîn, sec. XVII, Johann Müller (1759-1805), Auguste Lemaitre (1797-18..), Marie Alexandre Alophe (1813-1863), Ivan Şişkin (1832-1898), Piotr Boreli (1829-1898), Vladimir Favorski (1886-1964), Antonio Tempesta (1555-1630), Francišek Smiglewici (1745-1807), Carl Harman Pfeifer (1769-1829) ş. a.

Un loc aparte în cadrul patrimoniului artistic al MNAM îl ocupă gravura japoneză. Cele peste 300 de lucrări datate cu sec. XVII-XX, au fost realizate de artişti care, mai tîrziu, s-au afirmat pe plan universal, astăzi fiind recunoscuţi ca figuri proeminente în istoria artei: Ando Kwagetsudo (1671-1743), Kiyonaga Torii (1752-1815), Kitagawa Utamaro(1753-1806), Katsushika Hokusai (1760-1849), Utagawa Kunisada (1786-1864) Ando Hiroshige (1797-1850), Taiso Eshitoshi (1839-1892), Toyohara Kunichika (1835-1900 ) ş. a.

Stampa japoneză, ca gen plastic major, a apărut în sec. XVII. Ishikawa Moronobu (1625-1694) este cel care, paralel cu ilustraţiile de carte, a lansat şi primele gravuri „independente”, în serie, imprimate în alb-negru. Este cel dintîi artist care şi-a deschis un atelier propriu, instruind şi ucenici. Xilogravura se executa manual de trei persoane. Mai târziu, în 1765, Suzuki Harunobu, prin suprapunerea a 7-8-10 culori, devine părintele stampei policrome. Astfel, se constituie mişcarea ukiyo-e – „imagine a lumii plutitoare”. Cele mai deosebite realizări ale acestei mişcări sînt cele de gravură. În oraşul Edo (Tokio de astăzi) exista un cartier al marilor editori de cărţi populare care, pe la mijlocul secolului XVII, au avut ideea de a recurge la procedeul xilogravurii spre a multiplica picturile şi a le difuza ulterior la un preţ accesibil. Temele predilecte sînt cele ale vieţii cotidiene: festivităţi, sărbători, scene din casele curtezanelor, portrete de femei frumoase (bijin-ga), portrete de actori ai teatrului kabuki (yakusha-e), peisaje. Reprezentanţii mişcării ukiyo-e au fost cei care au dat expresivitate şi graţie stampei japoneze şi care au creat o imagine autentică, vie şi fascinantă a epocii Edo.

Arta orientala

Katsukawa Shunsho (1726-1792), Japonia, Evantai cu imaginea unui actor. Hartie, xilogravura, 37,7x24,9 cm
 
Kitagawa Utamaro (1753-1806), Japonia, Femeia cu evantai. Hârtie, xilogravură, 36,9x25,3 cm
 
Kitagawa Utamaro (1753-1806), Japonia, Pregătirea dovleceilor. Hârtie, xilogravură, 36,5x25,4 cm
 
Kitagawa Utamaro (1753-1806), Japonia, Femei frumoase. Hartie, xilogravura, 37,0x25,4 cm
 
Kitagawa Utamaro (1753-1806), Japonia, Femeie cu fir de matase. Hartie, xilogravura, 37,0x25,4 cm
 
KitagawaUtamaro (1753-1806), Japonia, Oaspete. Hartie, xilogravura, 37,0x25,4 cm
 
Kunisada Utagawa (1786 - 1864), Japonia, Scrisoare de dragoste. Hartie, xilogravura, 38,4x25,6 cm
 
Kunisada Utagawa (1786 - 1864), Japonia, În grădină. Hârtie, xilogravură, 36,4x24,5 cm
 
Utagawa Kunisada (1786 - 1864), Japonia, La culesul irisilor. Hartie, xilogravura, 36,4x25,2 cm
 
Esyu-Tikanobu, a II-a jumatate a sec. XIX, Japonia, Pregatire-de-mars, Hartie, xilogravura
 
Utagawa Kunisada (1786-1864), Japonia, Ilustrate la un roman de moravuri. Hartie, xilogravura, 35,0
 
Kuniyoshi Utagawa (1797 - 1861), Japonia, sec. XIX, Ploaie. Hartie, xilogravura, 34,4x24,5 cm
 

Arta universala

Van Lucas Leyden (1489–1533), Olanda, Mahomed şi călugărul, 1508. Gravură pe metal, 39,6x27,9 cm
 
Sadeler Jean I (1550-1600), Niderlanda, Sfantul Macarie. Hartie, daltita, 17,7x21,6 cm
 
Annibale Carracci (1560-1609), Italia, Madona cu Pruncul, Sfanta Elisabeta si Ioan Botezatorul. Hartie, acvaforte, 12,9x16,7 cm
 
Sadeler Raphael I, 1560-1632, Flandra, Cain, 1583. Hartie, daltita, 24,0x20,3 cm
 
Saenredam Ian Petersz, 1565-1604, Olanda, Subiect biblic, 1601. Hartie, daltita, 30,1x20,2 cm
 
Adriaen Van Ostade (1610 – 1685, Harleem), Olanda, Păpuşa, 1679. Acvaforte, 10,4x9,4 cm
 
Salvatore Rosa (1615-1673), Italia, Subiect mitologic. Hartie, acvaforte, 33,3x23,0 cm
 
Jan Both (1618-1652), Olanda, Peisaj. Acvaforte, 26,9x20,9 cm
 
Robert Nanteuile (1623-1678), Franța, Portretul lui Ludovic al XVIII-lea. Hartie, daltita, 45,2x37,8 cm
 
V. Borovikovski (1757-1825), Rusia, Autoportret. Hartie, acvaforte, 47,8x33,8 cm
 
Leopold Bayer (1798-1868), Austria, Maria Stuart. Hartie, acvaforte, 11,2x7,3cm
 
Karl Briullov (1799-1852), Rusia, Peisaj cu stanci. Hartie, acuarela, 19,9x16,3 cm
 
Borel P. (1829-1898), Rusia, Portretul lui K. P .Briullov. Hartie, litografie, 39,8x27,7 cm
 
I. Pivarski, sec. XIX, Polonia, Negustor de peste, 1842. Hartie, litografie, 56,7x41,0 cm
 
Ivan Șișkin (1832-1898), Rusia, Peisaj de padure, 1873. Acvaforte, hartie, 41,9x33,5 cm
 
V. Favorski (1886-1964), Rusia, Moartea lui Boris Godunov. Hartie, xilogravura, 17,0x15,2 cm
 

Toate materialele de pe acest website apartin autorului. Aveti dreptul de a le distribui doar cu permisiunea lui.

Copyright © 2018 Muzeul Naţional de Artă al Moldovei. Toate drepturile rezervate.